Színes világ
Természetes
számunkra, hogy a világot színesnek látjuk. Három, különböző jellegű fény
érkezhet a szemünkbe: önvilágító testekből származó, tárgyakról visszavert,
valamint diffúz (szórt) fények. A fényforrások azok, amik önállóan fényt
sugároznak ki. Például ily
A Nap fényét
fehér fénynek látjuk. Ám ez összetett fény, prizmával vagy optikai ráccsal
felbontható a szivárvány színeire. Ha ezeket a színes sugarakat egy
gyűjtőlencsével újra egyesítjük, fehér fényt kapunk. Ha a fénysugár a
derékszögnél kisebb szögben optikailag sűrűbb közegbe lép, megváltoztatja
irányát (pl. levegőből vízbe, vagy üvegbe lép). Ugyanez történik, ha a sűrűbb
közegből ritkábba lép át. Amennyiben a Napból érkező párhuzamos fénysugarak egy
keskeny résen keresztül egy üvegprizmára esnek, akkor színekre bomlanak. A
prizma legkevésbé a vörös sugarakat téríti el az eredeti irányuktól, majd
rendre a narancssárga, a sárga, a zöld, a kék és legnagyobb szögben az ibolya
színű sugarakat. (2-2. ábra)
Amit látunk, az a spektrum, vagy színkép.
A színbontás
talán legszebb példája, amikor a Nap fényét a levegőben lévő vízcseppecskék,
mint apró kis prizmák színekre bontják, létrehozva a szivárványt. (2-3. ábra)
Szivárványt
akkor láthatunk, ha a Nap és az esőfüggöny között helyezkedünk el. Időnként egy
halványabb, másodlagos szivárványt is láthatunk, amelyben a színek sorrendje
fordított. A szivárvány ívének a középpontja az antiszoláris pont, amelynek
látóhatár feletti magassága megegyezik a Nap magasságával. Mivel a szivárvány
íve a vízcseppecskék törésmutatójából eredően 42 fok sugarú körben övezik az
antiszoláris pontot, sík terepen nem láthatunk szivárványt, ha a Nap magassága
meghaladja a 42 fokot. (2-4. és 2-4/b ábra)
Az
egyes színeknek más és más a rezgésszámuk, vagy hullámhosszuk. Minden
hullámhosszhoz tartozik egy monokromatikus szín (spektrumszín), de ez fordítva
nem általánosítható. Számtalan szín van ugyanis, amelyik a spektrumban nem
található, mint például a rózsaszín, a barna, a ciklámen, az olajzöld, stb.
Ezek a színérzetek csupán a szemünkben, pontosabban agyunk látóközpontjában
keletkező ingerek, amik több, monokromatikus szín összekeverése útján jönnek
létre. (A barna pl. a vörös és a zöld meghatározott keveréke.) Ezeket virtuális
színeknek, vagy színvalenciáknak nevezzük. Ezeket nem lehet egyetlen
hullámhosszal jellemezni. Ha egészen
szigorúan vizsgáljuk a kérdést, arra a megállapításra kell jutnunk, hogy
valójában színek nem is léteznek. A körülöttünk lévő világot (valóságot)
elektromágneses hullámok töltik meg, amelyeknek egy bizonyos frekvenciájú
tartományát fénynek, különböző színű fénynek látja szemünk. Nem emberek, hanem
más élőlények másnak látják a világot, mert szemük más hullámhosszúságú
elektromágneses sugárzásra érzékeny. Pl. a méhek látják az UV tartomány egy
részét, a kígyók látják az infravörös sugarakat. Más égitesteken, ha élnek
élőlények, talán egészen más hullámtartományokra érzékeny a látószervük, és
akkor azt nevezik ők „fény”-nek.
A
nem önvilágító tárgyak csak akkor válnak láthatóvá, ha fényforrások
megvilágítják a őket, és a felületükről visszaverődő fénysugarak a szemünkbe jutnak. A
tárgyaknak tulajdonképpen nincs önálló színük. Hogy milyen színűnek látjuk, az
az őket megvilágító fény spektrális tulajdonságaitól függ. Most persze
mondhatná valaki, hogy a citrom az sárga, a fű zöld, a pipacs pedig piros. De
sose kerülje el figyelmünket, hogy ezeket a színeket napfényben, vagy
úgynevezett „fehér fényben” látjuk ilyennek. Minden tárgy színe attól függ,
hogy felülete az egyes színeket milyen mértékben nyeli el, illetve veri vissza.
Az átlátszóaké pedig, hogy milyen színt milyen mértékben enged át. A piros
pipacs pl. a fehér fényből a vörös sugarakat visszaveri, a más színűeket
elnyeli. Ha egy pipacsot zöld fénnyel, vagy a zöld füvet vörös fénnyel
világítunk meg, akkor azok feketének látszanak. (2-5.ábra)
A fehér tárgyfelület
színváltoztatás nélkül veri vissza a fénysugarakat, a fekete pedig semmit sem
ver vissza. Valamennyi színes fényszín keveréke a fehér, valamennyi testszín
(festékszín) keveréke pedig a fekete. Azonban a gyakorlatban sem tökéletesen
fehér, sem tökéletesen fekete nincs. A kettő közötti átmenet a szürke.
Részletekbe menően nem akarom
ismertetni a színtani fogalmakat, inkább a lényegesebb, a mindenki számára
érthetőbb és érdekesebb dolgokról ejtenék néhány szót. Azt, hogy az emberi szem
milyen módon érzékeli a fényt és a színeket a következő részben fogom
tárgyalni.
Nagyon érdekes
és látványos dolog a színkeverés. Maxwell színkeverési törvénye szerint bármely
színérzet létrehozható, ha három alkalmasan megválasztott alapszínt megfelelő
arányban keverünk össze. Ilyen módon a fehér fény spektrumában nem található
virtuális színek is előállíthatók. Tekintsük például a számítógép monitorát,
vagy a TV képernyőjét! Meggyőződhetünk, hogy az összes elképzelhető színt,
színárnyalatot láthatjuk rajtuk. (általában 16, ill. 24 millió színt). Ám, ha
nagyítóval megnézzük a monitort, vagy a TV-t, láthatjuk, hogy csak 3 féle színű
pixel építi fel a képet: kék, zöld és vörös. Ebben az esetben úgynevezett
„fényszínek” keveréséről, additív színkeverésről van szó. Mert ebben az esetben
színes fénysugarakat keverünk össze. Más a helyzet a festékszíneknél. A
fényszínek összeadódnak, a festékszínek bizonyos mértékig kioltják egymást, ezt
szubtraktív (kivonó) színkeverésnek nevezzük. (2-6.ábra)
Ennek
megfelelően különböző színkomponenseket ismerünk. Additív színkeverésnél az RGB
(Red Green Blue) értékeket használjuk. Értékük 0-255 között változhat.
Szubtraktív komponensek a CMYK (Cyan Magenta Yellow és K) Itt az egyes színek
értékét százalékban adják meg 0-100%-ig, valamint szükség van az úgynevezett K
értékre, ami a fekete tartalmat jelenti. Ugyanis a CMY színek 100%-os
fedettsége nem ad feketét, csak sötét szürkét, ezért a nyomtatott anyagok, képek
készítéséhez mindenképpen külön fekete maszkot is kell alkalmazni.
A
színeknek három alapvető tulajdonságuk van: a színezet (tónus), a telítettség
és a világosság. A színezet az, amiről eddig beszéltünk; egy homogén
spektrumfény hullámhosszával jellemezhetjük.
A
telítettségre a színben lévő fehérmenetes úgynevezett tiszta színnek és a
teljes (tiszta szín + fehértartalmú) színnek az aránya jellemző. A telítettség
egy színezeten belül a szín fehér, ill. szürke tartalmától függ. Így lehet
eljutni például a pirostól a rózsaszínig.
A világosságot azonos színek között
vizsgálhatjuk és arra jellemző, hogy egy adott felületről, azonos megvilágítás
esetén több vagy kevesebb fény verődik-e vissza, ill. jut a szemünkbe.
Ezeket az értékeket úgynevezett
színtani háromszögön szokták ábrázolni (2-7. ábra)
Az
ipar, a gazdaság és a tudomány számára rendkívül fontos dolog a színek pontos,
egyértelmű meghatározása. Ezért a festékanyagok színtelítettségét, világosságát
vagy tónusát műszerekkel mérni kell tudni. Ilyen mérőműszerek a coloriméterek,
vagy spektrométerek, három-szín fotométerek. Például a nyomdaipar számára
színskálák állnak rendelkezésre. De ilyen színskálákat használnak az ipar sok
más területén is. Sőt, egy-egy színt le is lehet védetni, ilyen pl. a T-com
lila színe. Olyan speciális árnyalatú, hogy ha meglátjuk, rögtön arra
asszociálunk.
Különböző színmegnevezési
szabványok léteznek, pl. a CSS3 nevű, amelynek 140 színt és színárnyalatot
tartalmaz. Mivel lehetetlenség itt bemutatni ezeket, javaslom, hogy a net-en a
keresőbe írják be, hogy „színskálák”! Szép látványban lesz részük!
FOLYTATÁSA KÖVETKEZIK!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése